Velg et annet språk for å se innhold for posisjonen din:

Salmar satser på litium-ion fra STILL 

Litium-lion

Ti splitter nye litium-ion-versjoner av STILL EXU-S 24 er nå levert til Salmar AS på Frøya. Storkonsernet er ekstremt opptatt av nyskapende teknologiløsninger og fant det helt naturlig å velge Litium-ion for å øke antall effektive minutter i logistikkarbeidet sitt – og da spesielt på lasting og lossing.

Litium-ion
Alle de nye «snilene» henter kraften sin fra litium-ion-batterier. Sammenlignet med tradisjonelle syrebatterier er litium-ion-batteriene mer kompakte, vedlikeholdsfrie, lades raskt opp og mister ikke batterikapasitet over tid. «Det er heller ingen brannfare, og det medfører at vi kan plassere batteriene på flere hensiktsmessige steder», sier Meland.

Forelsket i førervernet
De nye EXU-ene har allerede blitt populære blant førerne. «Flere av førerne har forelsket seg i førervernet, og vi som ser på tall og trender liker godt at litium-ion tåler «klattlading» og er vedlikeholdsfrie», forteller vedlikeholdskoordinator Morten Dragsnes, som allerede har merket økt kjøretid etter den nye leveransen i slutten av oktober.

Menneskelige relasjoner viktig for Salmar
Den nye avtalen løper seg over tre år og inkluderer full service fra STILL Norge. Dragsnes kan fortelle at nettopp serviceapparatet står sentralt i avgjørelsen om å videreføre samarbeidet med STILL. «Servicetekniker Bjørn Engan fra STILL Norge har vært fast servicetekniker hos oss over lang tid. Hans faglige dyktighet, selvgåenhet og gode fremtoning er viktig for oss. Bjørn kjenner til og snakker med alle menneskene som er involvert i logistikken vår. Siden han tar seg tid til å snakke med alle er han alltid i forkant av utfordringene som oppstår.»

«Skadene på både truckparken og bygningsmassen er nærmest eliminert etter at vi startet med FleetManager.»
Vedlikeholdssjef Ole Meland, Salmar

Litium-lion

En tydelig fornøyd truckfører kjører nå med litium-ion som kraftkilde.

FleetManager gir kontroll
Flåtestyringssystemet STILL FleetManager har vist seg å være et kostnadsbesparende system på det gigantiske lakseanlegget. «Systemet gir oss kontroll på tilgjengeligheten og kapasiteten i truckparken, samtidig som truckførerne har fått økt eierskap til truckene gjennom individuell tildeling av trucker. Skadene på både truckparken og bygningsmassen er nærmest eliminert etter at vi startet med FleetManager», forklarer vedlikeholdssjef Ole Meland i Salmar.

Fornøyd med STILL
Valget av STILL-trucker har vist seg å være et godt valg. «Vi var i en liten knipe på truck-siden akkurat da STILL Norge ringte for å få presentere seg for noen år siden, så det var ganske tilfeldig at vi kom i kontakt. STILL Norge, eller Andersen Truck som de het den gangen, svarte raskt med en løsning som vi vurderte til å være et godt utgangspunkt for samarbeid», sier Meland.

Ny hverdag
Dragsnes forteller videre at de med en gang fikk en ny hverdag da de første motvektstruckene fra STILL ble levert for tre år siden. «Det ble som å gå fra å kjøre traktor til å kjøre personbil. Truckene er svært manøvrerbare, med en smart joystick og presis styring. Man merker rett og slett at man kjører en kvalitetsmaskin. Vi har langt mindre nedetid og i tillegg utføres arbeidsoppgavene mer effektivt. Å spare noen sekunder på hver eneste kasse som flyttes tilsvarer mye når det går opptil 55 trailerlass med fisk ut hver eneste dag», sier vedlikeholdskoordinator Dragsnes.

Litium-lion
Truckførerne på Salmar er svært fornøyde med de nye EXU-ene.

STILL Norge fornøyd med samarbeidet
Salgssjef for region nord i STILL, Roar Andersen, var innom truckkontoret på Salmar med kake for å gratulere førerne med de nye «snilene». «Dette er en gledelig dag for STILL Norge, som får levere det siste innen internlogistikk til en aktør som er svært opptatt av fremtidens løsninger. Vi takker for tilliten og gleder oss til å følge opp Salmar videre i årene som kommer.»

For mer informasjon, kontakt:
Roar Andersen
Salgssjef region nord
roar.andersen@still.no
905 78 441

Litium-lion
Robotarmer behandler kassene før de flyttes videre med truck.
Litium-lion
Roar Andersen (t.v.) var STILLs representant under overleveringen.
Litium-lion
Samarbeidet mellom STILL og Salmar går straks inn i sitt fjerde år.