Fuel cell technology
Intralogistics with hydrogen drive
Driver intralogistikk med hydrogen
Å måtte velge mellom kostnadseffektiv intralogistikk og å ha en klimanøytral tilnærming har lenge vært en saga blott. Innovative energisystemer som brenselcelleteknologi lar deg kjøre industritruckene dine i sømløs flerskiftsdrift, uten å produsere CO2-utslipp i prosessen. Dette oppnås ved å bruke bærekraftig produsert, grønt hydrogen.
Applikasjon
- Sparer tid ettersom det ikke er behov for å bytte batteri
- Høy trucktilgjengelighet på grunn av rask fylletid på ca. 2–3 minutter
- Kontinuerlig energitilførsel uten nedgang i ytelsen
- Innendørs og utendørs bruk med driftstider på opptil 8 timer
Infrastruktur
- Plassbesparende og fleksibel integrering av dispensere (drivstoffpumper) langs transportveiene
- Ingen lagrings- eller laderom kreves
- Ingen ventilasjonssystemer kreves
- Hydrogen kan genereres internt ved hjelp av elektrolyse
Miljøvennlig
- Nullutslipp – de eneste "avfallsproduktene" er vann/damp
- Ren energikilde – ideell for hygienekritiske industrier
- Reduksjon av karbonavtrykk
- Ingen bruk av sjeldne jordartsmetaller
Trucker med brenselceller
STILL tilbyr deg muligheten til å bestille utvalgte trucker som 'brenselcelleklar' fra fabrikk som fungerer på samme måte som alternativet 'Li-ion-klar'. Med dette alternativet er trucken designet for å romme en spesifikk brenselcelle, og brenselcellen kan integreres senere etter behov, etter kundens ønsker.
Jo flere hydrogendrevne industritrucker i drift, jo mer effektivt er brenselcelleenergisystemet. Derfor har vi 24 V, 48 V og 80 V brenselcellesystemer tilgjengelig for vår portefølje av ordreplukkere, slepetraktorer, høytløftende palletrucker, skyvemasttrucker og motvektstrucker.
Generelt sett er brenselcelleteknologi ideell for truckapplikasjoner med et høyt antall driftstimer eller flerskiftsoperasjoner.
Komponenter av hydrogeninfrastrukturen
Når du går over til et brenselcelleenergisystem, er det viktig å sørge for at du har de riktige truckene samt nødvendig infrastruktur. Dette omfatter i hovedsak følgende:
- Trucker med brenselceller
- Hydrogenfyllestasjoner (dispensere)
- Hydrogenlager
- En forsyning av hydrogen, f.eks. gjennom leveranser eller egenproduksjon (elektrolyse)
Som din intralogistikkpartner leverer STILL brenselcelletrucker og samarbeider med sine internasjonalt anerkjente partnere for å sikre at en omfattende energiløsning (brenselceller og drivstoffinfrastruktur) kan komme på plass.
Hydrogen som energikilde
Et kompakt molekyl med mye energi. I en verden av energikilder er hydrogen fremtiden. Takket være bruk av regenerativt produsert elektrisitet kan den produseres på en klimanøytral måte, og er ideell for industrielle applikasjoner, varme- og kraftproduksjon, samt for mobilitet og intralogistikk. Hydrogen er 14 ganger lettere enn luft, ikke giftig, ikke-etsende og ikke-radioaktivt. Hydrogen er ikke selvantennende, og brenner rent med en fargeløs flamme. Kort sagt, hydrogen er fullpakket med energi og kan produseres som en grønnere, karbonnøytral bærekraftig energikilde.
Brenselceller i intralogistikk
Når vi snakker om brenselceller i industritrucksektoren, mener vi "batterierstatningsmoduler" (BRM). En BRM er et lukket system og tilsvarer et spesifikt batterirom i form, størrelse og vekt. BRM inneholder alle komponentene som kreves for å generere elektrisitet. Disse inkluderer brenselcellene, hydrogentanken, tankporter og et lite litium-ion-batteri, samt andre komponenter.
Når tanken er fylt med hydrogen, noe som bare tar en kort tid, produserer brenselcellen elektrisk energi for den tiltenkte bruken direkte om bord i trucken. Prosessen genererer utslipp av ren vanndamp eller vann. Det integrerte litium-ion-batteriet fungerer som et energilager, og forsyner trucken med en konstant strøm av energi. Gjennom denne prosessen lagres eventuelt overskudd eller gjenvunnet energi midlertidig, noe som gjør at trucken enkelt kan ta seg av topper i strømforbruket, f.eks. når du løfter en last.
Carrefour
I 2018 introduserte det franske detaljhandelsselskapet Carrefour en hydrogendrevet flåte av 137 STILL-varehusteknologi-trucker i sitt nye logistikksenter i Vendin-Le-Vieil i Nord-Frankrike. Med sitt tofasede HyLIFT-EUROPE-prosjekt, som ble finansiert av EU, setter partnerne en milepæl for bruk av hydrogen som alternativ energikilde og demonstrerer at denne teknologien er pålitelig i tøff daglig logistikk.
Corstyrène
På slutten av 2021 vil den første grønne hydrogenfyllestasjonen noensinne på øya Korsika åpnes, på produksjonsstedet til det spesialiserte varmeisolasjonsfirmaet Corstyrène i Aléria. Elektrolysatoren som brukes til å produsere det nødvendige hydrogenet vil bli forsynt med opptil 99 kWc fra solcellepaneler installert på anleggets parkeringsplass. I den første fasen vil dette produsere nok energi til å fylle syv STILL RX 20 brenselcellegaffeltrucker.
Har du spørsmål om dette emnet?
Rådgivning om drivsystemer fra energiekspertene hos STILL
Dra nytte av vår ekspertise for en bærekraftig intralogistikk. Vi hjelper deg gjerne med å bestemme fremtidens energisystem.
Kontakt
Våre eksperter er alltid tilgjengelig for å svare på dine spørsmål om vår portefølje
+47 810 350 35
Forespørsel til: Brenselcelleteknologi
Vennligst fyll ut skjemaet under. Vi vil gi svar så fort vi kan.